A virulens időszak jól láthatóan felülírta az emberek nagy részének tartalomfogyasztási szokásait. Ezen aligha fogunk vitatkozni. A tendencia egyértelmű. A fogyasztás meredek emelkedést mutatott mind az online média, mind pedig a hagyományos televíziózás terén, szinte minden korosztályban. „A hazai mérések alapján a vészhelyzet kihirdetése után átlagosan közel egy órával nőtt a magyar társadalom igénye a hagyományos televízióban elérhető tartalmak iránt”, mondta el Erhardt Zoltán, a Shield Informatics CEO-ja.
A televíziózás egy csapásra rendkívül fontossá vált, elsősorban a hírműsorok és sorozatcsatornák nézettsége ugrott meg látványosan. A hírcsatornák nézettségének emelkedése érthető, hiszen az előfizetések számát tekintve fajlagosan a legtöbb információt legegyszerűbben még mindig a tévécsatornákon keresztül lehet eljuttatni, ami különösen igaz az idősebb korosztályra, és azokra, akik az internetet nem, vagy csak korlátozott mértékben tudják használni. A gyerekcsatornák is sokkal komolyabb szerepet kaptak a home office időszak során. Ennek okát, gondolom, nem kell különösebben ecsetelni. Persze, vannak olyan műsorkészítők, akiket negatívan érintett ez a típusú változás. A sportcsatornák az események leállítása miatt csak nagyon kevés új anyaghoz jutottak, így náluk törvényszerű volt a visszaesés. A nemzetközi adatok még nagyobb növekedés mutatnak: a horvát és görög tévénézők a magyaroknál jóval több időt töltenek a készülékek előtt.
Bebizonyosodott, amit a szakma egyébként már régen pedzeget, hogy bármekkora is az internet térhódítása, a hagyományos műsorközvetítés felett bizony még nem járt el az idő. Sok tartalék van még benne, különösen a speciális helyzetek és a tömegtájékoztatás terén még mindig jó pozíciót foglal el a médiafronton.
Nézzük a streamingszolgáltatókat és az internethasználatot!
A karanténidőszak kezdetekor mindenki úgy gondolta, hogy ez az év a streamingszolgáltatóké lesz. Ha itthon legismertebb szolgáltatót nézzük, az októberi adatok alapján, bár libikókára ült a cég az előfizetőszámot tekintve, hiszen a harmadik negyedévben elég nagy csalódást okozott a befektetőknek a mindössze július és szeptember között összeszedett 2,2 millió előfizetővel, mégis úgy néz ki, hogy a 2020-as évben rekordot dönthet a társaság. Azért a Q2-ben összeszedett 10 millió előfizetés sokat jelenthet majd a végelszámoláskor.
Azonban a streamingmédia sem csodaszer. A műsorkészítés drága, hiszen a közönség kifejezetten elvárja a legnagyobb sztárok és a legmodernebb technológia alkalmazását már a sorozatokban is, elég csak a nézettségi listákat sokáig vezető „The Witcherre”, vagy a Star Wars univerzum újabb darabját feldolgozó, konkurens csatornán futó „The Mandalorian” sorozatra gondolni. Ki hitte volna, hogy az „Acélember” sztárját, Henry Cavillt, vagy Pedro Pascalt (Oberyn Martell, „Trónok Harca”) egy tévésorozatban láthatjuk viszont.Azaz, bár rendkívül impozáns a növekedés streaming téren, az érdeklődés fenntartása jelentős összegeket emészt fel, így nem árt óvatosan kezelni a szektorban prognosztizált előfizetőiszám-emelkedést, különös tekintettel a pénzügyi mutatók növekedésére.
Mi kell, ahhoz, hogy a streaming szolgáltatók eljuthassanak az otthonokba?
Egy dolog biztosan: az internet. Féléves adatokat figyelembe véve kár lenne tagadni, hogy az elmúlt időszak legnagyobb nyertese ezen a téren az internet. Az itthon információ és kommunikáció ágba sorolt cégek 831 milliárd forintos árbevételét nem kell megmagyarázni az első három hónapban. A közel 8 százalékos emelkedés az előző év ezen időszakához képest rendkívül impozáns. A letöltések 61, a feltöltések pedig 56 százalékkal haladták meg az egy évvel ezelőtti adatokat.
Persze, a mobilszolgáltatók sem panaszkodhatnak, hiszen az első negyedév végén 12,6 millió aktív SIM-kártya volt használatban az M2M-kártyákkal együtt, ami 3,8 százalékkal több, mint a tavaly. 2020 első negyedévében folyamatosan nőtt a mobilhálózat adatforgalma, elérte 124 petabájtot. (Magyar adatok!) Nyilván lehetne még játszani a számokkal, de a lényeg, hogy az iparágban több a potenciál, mint amit az előző évek elemzései után várni lehetett. Az eredmények azt igazolják, hogy a befektetőknek továbbra is érdemes szem előtt tartani a piaci szereplőket, és beruházni az ágazatba, hiszen egyértelmű, hogy a piacok már beárazták, és profit szempontjából a legkiemelkedőbb lehetőségek közé sorolják az ide tartozó vállalkozásokat.
A tévé komoly informatikai háttértámogatást igényel
A tendencia egyértelmű: a távközlés és a televíziózás él és virul. Nem szabad elfelejteni, hogy az eszközök rendszerintegrációja és üzemeltetése folyamatos kontrollt igényel, amit viszont helyi erőforrásokkal a kis és közepes kábeloperátor-cégek többsége nem, vagy csak nehezen tud megoldani. Különösen fontos lenne a folyamatos rendelkezésre állás és a gyors hibajavítás, mert az előfizetők nemcsak kiemelkedő tartalmat és gyors internetet, hanem magas szintű SLA-t, azaz stabil, jól működő szolgáltatást várnak a pénzükért.
Saját tapasztalatunk, hogy azok a vállalkozások, amelyek kiszervezik a háttér-üzemeltetést az olyan külső szolgáltatók felé, mint a mienk, sokkal hatékonyabban, stabilabban és nem utolsó sorban sokkal olcsóbban tudják ezt megoldani, mint akik minden egyes munkafolyamatra saját erőforrást tartanak fenn. A megnövekedett kereslet nemcsak magasabb profitot, hanem bonyolultabb támogatási környezetet és ezzel együtt jóval több hibalehetőséget jelent, én azt javaslom, hogy aki ebben a tevékenységi körben szeretne időt és pénzt megtakarítani, mindenképpen gondolkodjon el azon, hogy milyen feladatokat tudna kiszervezni a vállalatánál, és nézzen körül a piacon.
Részünkről garantálni tudjuk, hogy a kulcsrakész megoldásainkkal és több évtizedes tapasztalatunkkal hatékonyan tudjuk támogatni a legbonyolultabb távközlési rendszerek működését és üzemeltetését is.